Waarom je zonder een sterke opening nooit gelezen wordt.
Ken je dat?
Je opent een artikel, scrolt door social media of krijgt een mail binnen.
Je leest de eerste zin en denkt: “Saai, volgende!”
Dat is exact wat jouw klanten doen als jouw hook niet sterk genoeg is.
Je hebt drie seconden.
That's it!
Dat is korter dan een ademhaling.
Als je iemand in die eerste momenten niet vastgrijpt, ben je ze kwijt.
Het maakt niet uit hoe geweldig je aanbod is of hoe sterk je argumenten zijn.
Als je opening slap is, leest niemand verder.
Ik zie het te vaak:
ondernemers die topcontent maken, maar met de meest saaie, beschrijvende of algemene openingszinnen starten.
FOUT: “In dit artikel leer je hoe je betere marketingcampagnes maakt.”
BETER: “Als je marketingcampagnes maakt, maar niemand klikt, dan doe je dit fout.”
Zie je het verschil?
De tweede zin triggert nieuwsgierigheid en raakt een pijnpunt.
Vroeger dacht ik dat mijn boodschap op zichzelf sterk genoeg was.
Maar als niemand die boodschap leest, heb je er niets aan.
Dus begon ik te experimenteren met hooks. (en rehooks)
En wat bleek?
Eén zin, één krachtige opening, kan alles veranderen.
Een sterke hook is niet zomaar een leuke openingszin.
Het is de magneet die ervoor zorgt dat mensen blijven lezen, klikken en kopen.
Mensen worden aangetrokken door wat hen raakt.
Vraag jezelf af:
- Waar ligt jouw klant ’s nachts wakker van?
- Waar dromen ze van?
- Welke emoties spelen mee?
Voorbeeld pijn: “Waarom niemand op je aanbod ingaat (en hoe je dat nu fixt).”
Voorbeeld verlangen: “Stel je voor: je business draait op automatische piloot en jij geniet van je vrijheid.”
De klant moet voelen: “Dit gaat over mij.”
Wil je opvallen?
Breek met verwachtingen.
FOUT: “Hoe je meer klanten krijgt.”
BETER: “Waarom ‘meer klanten’ een slecht doel is (en wat je beter kunt doen).”
Een hook die tegen de standaard ingaat, triggert nieuwsgierigheid.
Voorbeeld: “Waarom ik 100.000 euro weigerde (en waarom jij dat ook zou moeten doen).”
Voorbeeld: “De grootste leugen over succes die jij nog steeds gelooft.”
Zorg dat mensen even stoppen en denken:
“Wacht… wat?”
Mensen onthouden beelden, geen droge statements.
FOUT: “Waarom je marketingstrategie niet werkt.”
GOED: “Je gooit je marketingbudget waarschijnlijk net zo doelloos weg als een dronken toerist in Las Vegas.”
Laat mensen zien wat je bedoelt. Hoe concreter, hoe beter.
Voorbeeld: “Je opent je mailbox en ziet wéér een afwijzing. Hoe fix je dit?”
Voorbeeld: “Je loopt naar de bankautomaat en je saldo is €0. Wat nu?”
1 Trigger emotie.
Mensen lezen verder als ze geraakt worden in hun pijn of verlangen.
2. Breek patronen. (Patern interupt)
Verrassende, tegenintuïtieve statements maken mensen nieuwsgierig.
3. Maak het visueel.
Schilder een beeld in de geest van je lezer en ze blijven hangen.
Een zwakke opening betekent een verloren klant.
Wil je dat je boodschap aankomt?
Dan begint het met een hook die binnenkomt als een mokerslag.
Test jezelf:
Pak een van je laatste posts of salespagina’s en kijk naar je eerste zin.
Zou je zelf blijven lezen?
Zo niet, tijd om te herschrijven!